Blar i NTNU Open på forfatter "Feilberg, Julie"
-
Autisme og språk - En narrativ litteraturstudie
Lyche, Marianne (Master thesis, 2017)Dette er en masteroppgave i erfaringsbasert studie i logopedi ved NTNU i Tronheim. Tittelen er autisme og språk. Masteroppgaven handler om hvordan ordlæring og utvikling av begrepsforståelse foregår hos høytfungerende ... -
Barn si deltaking i profesjonelle samtalar - Ei analyse av to timar artikulasjonstrening med logoped og barn
Lindset, Turid (Master thesis, 2017) -
Barns deltakelse i institusjonelle samtaler: En studie av samtaler mellom enslige asylbarn og miljøarbeidere på omsorgssenter
Kjelaas, Irmelin (Doktoravhandlinger ved NTNU;2016:3, Doctoral thesis, 2016)Sammendrag av avhandlingen: Hva kjennetegner samtaler mellom nyankomne enslige asylbarn og miljøarbeidere i barnevernet? Hvordan deltar barna, og hvordan kan deres deltakelse eller ikke-deltakelse forstås? Dette er de ... -
Developmental Language Disorder - Eit foreldreperspektiv - Foreldremedverknad i møte med hjelpeapparatet
Åkre, Gunnveig (Master thesis, 2018)Alle logopedar som jobbar med born må også samarbeida med borna sine foreldre. I eit slikt samarbeid har foreldra ei lovfesta rett til medverknad, altså til å ha kjensla av å vera nyttig i barnet si behandling, og å ha ... -
Developmental Language Disorder - Et foreldreperspektiv - Behov for kunnskap
Sævik, Else Marie (Master thesis, 2018)«Hun er jo en sånn gråsoneelev, så det er jo ikke så lett å oppdage. Barn utvikler seg jo så forskjellig» Tematikken i denne masteroppgaven omhandler foreldrenes bekymring for barnet som strever med språkvansker, for ... -
Developmental Language Disorder - Et foreldreperspektiv - Flerspråklige foreldres erfaringer
Grindvold, Heidrun (Master thesis, 2018)«Jeg skjønte det ikke er riktig når barnehagen sa at noen barn begynner å snakke når de er fem år!» Utsagnet er hentet fra en mor som deltok i denne studien som omhandler foreldres opplevelse av språkvansker hos barnet. ... -
Developmental Language Disorder - Et foreldreperspektiv - Strategier for mestring på mikro- og mesonivå
Kjeldset, Anne (Master thesis, 2018)Tidlig innsats for barn med språkvansker er viktig for at de skal få økt sine språkferdigheter og sin språkforståelse. Dette kan i et lengre perspektiv forhindre at de senere i livet, som ungdommer og voksne, får akademiske ... -
Embodied Participation In the Semiotic Ecology of a Visually-Oriented Virtual Classroom
Hjulstad, Johan (Doctoral theses at NTNU;2017:47, Doctoral thesis, 2017)Summary of the thesis New developments and use of participation technologies allow people to create new kinds of built spaces in ways that affect actions, collaborations, perceptions, and the production of meaning – ... -
En studie av barnehagelæreres erfaring med barn som har sein eller avvikende språkutvikling
Vaagan, Bente Forren (Master thesis, 2017)Språk er et viktig redskap for å samhandle med andre, gi uttrykk for følelser, kunnskap og behov. God språkutvikling har betydning for læring og sosial fungering. Barnehagen har stor betydning i forhold til å legge til ... -
Exploring parental perspectives of childhood speech and language disorders across 10 countries: A pilot qualitative study
Jensen de López, Kristine M.; Lyons, Rena; Novogrodsky, Rama; Baena, Sofia; Feilberg, Julie; Harding, Sam; Kelić, Maja; Klatte, Inge S.; Mantel, Tina C.; Tomazin, Marina O.; Ulfsdottir, Thora S.; Zajdó, Krisztina; Rodriguez-Ortiz, Isabel R. (Peer reviewed; Journal article, 2021)Purpose Although researchers have explored parental perspectives of childhood speech and language disorders, most studies have been conducted in English-speaking countries. Little is known about parental experiences across ... -
Flerspråklig utredning - En litteraturstudie om utfordringer knyttet til utredning av språk-, lese- og skrivevansker hos flerspråklige elever
Antonsen, Lena Langdal (Master thesis, 2017)Temaet for denne oppgaven er utfordringer knyttet til utredning av språk-, lese- og skrivevansker hos flerspråklige elever. Kartlegging av flerspråklig elever er et område som byr på mange utfordringer, og oppleves som ... -
Hva vet vi virker? En studie om barn med Developmental Language Disorder
Snøfugl, Monica (Master thesis, 2018)Denne oppgaven omhandler evidensbasert intervensjon til barn med ”Developmental Language Disorder” (DLD). Senere forskning viser en sammenheng mellom tidlig språkutvikling og senere livssituasjon, hvor dårlige språkferdigheter ... -
Hvilke prosedyrer og hvilket kartleggingsmateriell brukes før henvisning til Pedagogisk-psykologisk tjeneste ved tre ulike barneskoler i en norsk bykommune i Midt Norge?
Dahl, Hege Anita (Master thesis, 2017)Sammendrag Tittel: Hvilke prosedyrer og hvilket kartleggingsmateriell brukes før henvisning til Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) ved tre ulike barneskoler i en norsk bykommune i Midt-Norge? Bakgrunn: Forskning har ... -
Oral Placement Therapy og uttalevansker hos barn - Hvilken evidens finnes for at metoden har effekt?
Dalhaug, Monica Keiseraas (Master thesis, 2017)Bakgrunn, formål og problemstilling Bakgrunnen for at jeg har valgt Oral Placement Therapy (OPT) som tema for denne masteroppgaven, er først og fremst at jeg selv har opplevd behov for flere metoder og verktøy i arbeid ... -
Orofaryngeal dysfagi hos voksne - Hvordan utreder logopeden voksne pasienter med orofaryngeal dysfagi og hvilke utfordringer innebærer utredningen?
Ness, Julie Therese Bækø (Master thesis, 2017)Tittel: Orofaryngeal dysfagi hos voksne. Formål: Å få en forståelse av erfaringer logopedene har i utredningen av dysfagipasienter. Forskningsspørsmål: Hvordan utreder logopeden voksne pasienter med orofaryngeal dysfagi ... -
På rett sted - til rett tid... Oppfølging av voksne med afasi etter hjerneslag i lys av samhandlingsreformen - hvordan fungerer det i praksis?
Brandal, Wenche; Brakstad, Ann Toril (Master thesis, 2017) -
Reparasjonsstrategier i samtalebrudd mellom logoped og afatiker - en samtaleanalytisk tilnærming i et interaksjonistisk perspektiv på institusjonell kommunikasjon
Ramsfjell, Randi (Master thesis, 2017)Sammendrag Brukere med afasi har mangelfulle lingvistiske ferdigheter, noe som kan føre til at samtalen bryter sammen på grunn av for eksempel ordleting. Denne oppgaven har til hensikt å finne ut av hvordan samtalebrudd ... -
Seks elever i samhandling med et undervisningsopplegg på Internett - En empirisk undersøkelse av brukeratferden
Gilstad, Heidi (Master thesis, 1999) -
“So, I told him to look for friends!” Barriers and protecting factors that may facilitate inclusion for children with Language Disorder in everyday social settings: Cross-cultural qualitative interviews with parents
Jensen de López, Kristine M.; Feilberg, Julie; Baena, Sofia; Lyons, Rena; Harding, Sam; Kelić, Maja; Klatte, Inge S.; Mantel, Tina C.; Novogrodsky, Rama; Ulfsdottir, Thora S.; Zajdó, Krisztina; Rodriguez-Ortiz, Isabel R. (Peer reviewed; Journal article, 2021)Purpose Although researchers have explored parental perspectives on childhood speech and language disorders, this work has mostly been conducted in English-speaking countries. Little is known about parental experiences ... -
Språkvansker og opplevelse av kompetanse i skolen - En kvalitativ studie av fire læreres opplevelse av egen kompetanse på språkvansker og det å tilrettelegge for et "språkvennlig læringsmiljø"
Holmen, Lena Jønvik (Master thesis, 2017)Hensikt: Formålet med denne studien var å få innblikk i læreres opplevelse av egen kompetanse på språkvansker, for å bedre kunne ivareta deres interesser i en fremtidig jobb som logoped og veileder i skolesammenheng. Like ...